Moja Mała Ojczyzna 2008/2009
Program ”Moja Mała Ojczyzna” jest projektem cyklicznym i ogólnopolskim, którego pierwsza edycja została zrealizowana w latach 2005-2008. W toku realizacji w odpowiedzi na postulaty nauczycieli narodził się Program „Patriotyzm z pokolenia na pokolenie” skierowany wprost do nich, tj. nauczycieli, wychowawców i opiekunów, który z roku na rok cieszy się większym zainteresowaniem.
W roku szkolnym 2008/2009 temat Programu „Moja Mała Ojczyzna” w większym stopniu łączył historię i bohaterów „małych ojczyzn” z wydarzeniami ważnymi dla całego narodu polskiego. Program objął swoim zasięgiem jednocześnie wszystkie szesnaście województw, czyli całą Polskę.
CELE Programu „Moja Mała Ojczyzna”
Realizowane w ramach Programu zadania mają służyć:
- pogłębieniu wiedzy na temat historii „małej ojczyzny” w powiązaniu z historią Polski, a przez to kształtowaniu więzi z krajem ojczystym i świadomości obywatelskiej
- wielostronnej analizie takich wartości, jak ojczyzna, naród, obronność, demokracja i suwerenność
- kształtowaniu postaw patriotycznych wśród uczestników Programu
- nabyciu wiedzy wykraczającej poza wiadomości książkowe o historii i teraźniejszości ”swojej małej ojczyzny”
- osiąganiu coraz wyższego poziomu dojrzałości intelektualnej, moralnej i społecznej uczestników projektu
- kształtowaniu postawy łączącej przywiązanie i miłość do ojczyzny, solidarności z własnym narodem z szacunkiem dla innych narodów oraz poszanowaniem ich suwerennych praw
- wpajaniu szacunku i przywiązania do tradycji własnego narodu, jego osiągnięć, kultury, języka ojczystego i ludzi, którzy go tworzą
- rozwijaniu postaw prospołecznych i poszanowania dobra wspólnego
- tworzeniu sytuacji wyzwalających emocjonalny związek z krajem ojczystym (spotkania, dyskusje, wycieczki)
- przygotowaniu uczestników projektu do świadomego, aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu społecznym poprzez kształtowanie w młodych ludziach postawy odpowiedzialności i zaangażowania w realizację zadań im powierzonych mających na celu dobro wspólne
- efektywnej i skutecznej integracji grup rówieśniczych
- nawiązaniu nowych znajomości i przyjaźni z rówieśnikami z różnych regionów Polski.
Uczniów zapraszamy do szukania i zbierania śladów – w dokumentach, kronikach parafialnych, wspomnieniach starszych ludzi – bohaterów z najbliższej okolicy, którzy zostali zamordowani w Katyniu w 1940 roku. Zadaniem pierwszego etapu jest przygotowanie przez uczniów pod kierunkiem nauczyciela na podstawie zebranych informacji albumu, dokumentującego życie i losy osoby, która została zamordowana strzałem w tył głowy przez NKWD w roku 1940 w Katyniu, w miarę możliwości pochodzącej ze swojego terenu.
- uczniowie szkół podstawowych (klasy IV-VI)
- uczniowie gimnazjum
- uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Wyniki II etapu Programu tj. Etapu Wojewódzkiego zostały ogłoszone na Wojewódzkich Finałach Programu „Moja Mała Ojczyzna”. Finały te w formie 16 spotkań (w każdym z województw) odbyły się w maju 2009 roku. Możliwość ubiegania się o prawo do organizacji Wojewódzkiego Finału Programu „Moja Mała Ojczyzna” miały szkoły, których reprezentacje zajęły pierwsze miejsce w swojej kategorii wiekowej w danym województwie w I etapie Programu.
Jakie działania obejmuje PROGRAM
Po zgłoszeniu placówki do udziału w Programie, zadaniem LOKALNEGO KOORDYNATORA PROGRAMU jest przybliżenie wydarzeń historycznych i rozbudzenie zainteresowania wszystkich uczniów tematyką katyńską. Zamiast „zwykłej” lekcji zajęcia takie mogą mieć na przykład formę:
- spotkania z historykami lub ludźmi pamiętającymi wojnę,
- udziału w wydarzeniach patriotycznych,
- konkursu szkolnego na najlepszy album dot. Katynia,
- zajęć przygotowujących uczniów do skorzystania z pozapodręcznikowych źródeł informacji,
- wycieczki do miejsc pamięci, muzeum
- projekcji filmowej filmu „Katyń” połączonej z dyskusją itp.
Działania podejmowane w kolejnych etapach służą pogłębianiu świadomości i postaw patriotycznych oraz wzmocnieniu więzi ze ”swoją małą ojczyznę”, pozyskaniu wiedzy i pobudzeniu odpowiedzialności za nią, a przez to sprzyjają kształtowaniu zachowań prospołecznych. Dodatkowo uczniowie poprzez współdziałanie w grupie (reprezentacji) kształtują i poszerzają swoje kompetencje społeczne, zdobywają nowe umiejętności (np. obsługa programu PowerPoint), uczą się twórczo spędzać czas oraz odkrywają nowe zainteresowania i zdolności: historyczne, plastyczne, komputerowe. Przygotowanie i stworzenie prezentacji multimedialnej (w II etapie Programu) o fragmencie związanej z Katyniem historii ”małej ojczyzny” byo także sposobnością do dzielenia się wrażeniami, uczuciami, wiedzą i przywiązaniem do swojego regionu wewnątrz reprezentacji, a także z innymi uczestnikami Programu (w trakcie Wojewódzkich Finałów, Finału Ogólnopolskiego w lipcu i Warsztatów Letnich), kolegami i członkami rodziny, nie zaangażowanymi bezpośrednio Program.
Kalendarium PROGRAMU
- sierpień 2008 – wysyłka pakietów informacyjnych do Kuratoriów i Delegatur (szkół)
- 10 października 2008 – ostateczny termin ZGŁOSZENIA PLACÓWKI do Programu;
- do 30 października 2008 – publikacja na stronie listy zarejestrowanych zgłoszeń
- 14 listopada 2008 – ostateczny termin nadsyłania prac konkursowych I etapu wraz ze ZGŁOSZENIEM REPREZENTACJI
- 16 stycznia 2009 – publikacja na stronie wyników I etapu
- 13 marca 2009 – ostateczny termin nadsyłania prac konkursowych do II etapu
- maj 2009 – FINAŁY WOJEWÓDZKIE Programu „Moja Mała Ojczyzna”
- 30 maja 2009 – ostateczny termin zgłoszeń na LETNIE WARSZTATY PROGRAMU
- 4 – 9 lipca 2009 – FINAŁY XXI MIĘDZYNARODOWEJ PARAFIADY DZIECI I MŁODZIEŻY, w tym Ogólnopolski Finał Programu
- 1 – 15 sierpnia 2009 – WAKACYJNE WARSZTATY LAUREATÓW